6LceiMsUAAAAAFKiAQPIV8DUUzOA80-LtG66weYo

Lees hier meer over de achtergrond van de tango-docenten die bij Flor de Fango cursussen verzorgen.

Een aantal van hen verzorgt ook privélessen bij Flor de Fango. Die zijn erg geschikt om in korte tijd vaardigheden te ontwikkelen die je speciale interesse hebben of waar je misschien moeite mee hebt. En het is een fijne manier om te verdiepen. Interesse? Neem via e-mail contact met ze op. Zij informeren je over de kosten en over hun beschikbaarheid.

(kijk onder ‘cursussen’ voor de lesprogramma’s)

Enrique van Doezelaar & Martina Klein

Tangodansen begint voor Martina en Enrique bij het in contact zijn met je eigen lijf; ontspannen en luisterend. Van daaruit kom je in contact met je (dans)partner en met de muziek. Het gaat voor hen niet in eerste instantie om “pasjes leren”. Wel vinden zij dat een goede techniek helpt om ontspannen en met plezier te kunnen dansen. Weet je lichaam wat te doen dan kun je helemaal opgaan in de dans, in de verbinding met je partner en in het moment.

Lees meer over Enriqué & Martina

Muzikaliteit is voor hen een belangrijk onderdeel van tangodansen. Martina en Enrique dansen graag traditionele tango omdat die (muziek) zoveel diepgang heeft. Ze houden minder vast aan close- of open-embrace, milonguero- of salonstijl. Zij vinden dat je in een dans kunt wisselen van embrace, afhankelijk van het figuur dat je wilt dansen.

Enrique en Martina hebben les genomen bij o.a. Lizelot de Stigter, Eric Jörissen, Juan en Diana Camerlingo, Rafaël Busch en Susanna Opitz. Zij dansen al vele jaren en hebben de laatste 2 jaar vele workshops en privélessen gevolgd bij internationaal wereldkampioenen Juan Martin Carrera en Stefania Collina uit Uruguay en Mariëla Sametband uit Argentinië. 

Tijdens hun reis naar Buenos Aires en Montevideo hebben ze zich verdiept in de hedendaagse tangocultuur. Die inspiratie nemen ze mee in hun lessen en workshops. Enrique en Martina geven les in Nijmegen, Kleve (Duitsland) en op festivals in Duitsland. 

 

Walter Gonzalez

‘Tango is een spiegel van het leven’, vindt de Argentijn Walter Gonzalez: ‘Je hebt rekening te houden met elkaar’. Dat betreft vooral de omgang met de danspartner met wie hij, wanneer hij zelf danst, kiest voor de ‘close embrace’, de gesloten omarming, niet hangend aan elkaar, maar juist delend in de gezamenlijke beweging. Leider en volger creëren samen de tango.

Privéles van Walter? Mail: waltergonzaleztango@outlook.com

Lees meer over Walter

Omdat de muziek daar om vraagt

Aan beginners geeft hij les in een open dansstijl waar je nog alle kanten mee uit kunt. Zijn aandacht gaat daarbij vooral uit naar het lopen, op het bewaren van de balans, het overdragen van gewicht naar de andere partner en op bewegingen die functioneel zijn. In zijn optiek maak je geen giro (draai) omwille van die giro, maar omdat de muziek daar op dat moment om vraagt. Tegelijkertijd realiseert hij zich dat beginners iets van patronen nodig hebben in de dans, maar hij past wel op dat die niet te veel inslijpen omdat ze de dans nooit mogen beheersen. Improvisatie is nu eenmaal het basiskenmerk van de tango. Aan het einde van de eerste cursus heeft hij zijn deelnemers geleerd hoe ze zich op hun gemak kunnen voelen in de tango en met elkaar, en om zich niet druk te maken om zaken die er niet toe doe: ‘het maakt echt niet uit of je met je linker- of rechtervoet begint’.

Dansen binnen een kleine ruimte

Na de basis laat hij de leerlingen kennis maken met de close embrace en leert ze te dansen binnen een kleine ruimte. Veel aandacht is er en hoe je optimaal gebruik kunt maken van de dansvloer en voor de muzikaliteit. Want tango is een sociale dans. Wie dit heeft geleerd heeft geen enkel excuus meer om niet snel de salons te bezoeken. Bij het vervolg staat het interpreteren van de muziek en het managen van de eigen energie centraal. Je leert hoe het lichaam wordt opgeladen met energie, en op welke momenten je die vrij laat komen. Het is het structureren van de dans zoals een schilder lichte en donkere partijen uitwerkt. Bij lessen voor vergevorderden staan de wensen van de cursisten centraal. Het gaat dan om dansers die hun techniek willen verfijnen. De docent is dan niet alleen leraar, maar ook een helpende hand die je leidt: close to perfection.

 

Ezequiel Sanucci & Gabriëlle

‘Pauzes onderscheiden tango van andere dansen’, stelt Ezequiel Sanucci. Hij weet dat iedere pauze de opmaat vormt naar het verzamelen van nieuwe energie en structuur geeft aan een dans. Die kennis dankt hij aan zijn grondige kennis van allerlei dansen. Al op twaalfjarige leeftijd begon hij met een studie ballet, tango en Argentijnse volksdans in Buenos Aires; vijf jaar later werd hij als solodanser van modern ballet in Argentinië en Europa. Hij combineerde die carrière met de tango. Ook deed hij onderzoek naar cross-overs tussen tango, moderne dans, ballet en theater, en ontwikkelde hij een eigen tango-dansstijl. Doceren is zijn passie; zowel beginners als gevorderden begeleidt hij op hun weg met deze dans.

Privéles van Ezequiel/Karin? Ezequiel: esanucci@gmail.com; Karin: karin@kfp-styling.nl

Lees meer over Ezequiel

Connectie op de beat

Beginners leert hij hoe je een goede connectie maakt met je partner. Dat vraagt om de juiste lichaamshouding en om veel aandacht voor lopen, leiden en volgen binnen het raamwerk van de muzikaliteit. Bij de beginners staat wat betreft die muzikaliteit de beat voorop: je komt niet tot tango zonder het tempo van de muziek te volgen. En die pauzes natuurlijk. Ze zijn de belangrijkste verbindingen in de dans, maar geven ook rust en de mogelijkheid om te spelen met de muziek. Het gevoel daarvoor hoort volgens Ezequiel tot de basis van de tango, zowel voor traditionele als voor moderne varianten. Overigens zal hij wel zo nu en dan wat neotango-muziek gebruiken in de lessen om zijn cursisten kennis te laten maken met wat er dan anders is in deze variant.

Neotango

In zijn cursussen voor gevorderden staat de neotango centraal. Ezequiel is een van de bekendste dansers op dit terrein. De neotango ziet hij niet als een nieuwe of een ander soort dans, maar als een ontwikkeling binnen de tango zelf. In de beginnerscursus speelt die ontwikkeling voor hem nog niet zo’n grote rol, dan gaat het om de basis, maar zijn cursussen voor gevorderden zijn duidelijk door de neotango gekleurd wat hoorbaar is in de muziekkeuze en zichtbaar in de danshouding en vele andere details. Neotango geeft de mogelijkheid om wat meer te spelen met de muziek en om te dansen op niet tangomuziek. Het biedt volgens hem meer ruimte aan creativiteit en ‘om te dansen met een glimlach’. De range aan emoties is binnen de neotango groter. Maar om met succes die richting in te gaan is een goede basis in de tango noodzakelijk. Van daaruit vul je de eigen ontwikkeling in.

 

Toine en Monique


‘Het plezier in het dansen staat voorop!’ Waar het volgens Toine en Monique in de tango om draait is: contact, muzikaliteit en improvisatie. Dat gevoel geven zij je mee in de lessen die zij al ruim tien jaar verzorgen in Flor de Fango. Beiden zijn vanaf hun jeugd actief op dansgebied, aanvankelijk in ballet en stijldans, vanaf 1992 in de tango. In Buenos Aires lieten zij zich inspireren door Ernesto Carmona en Norma Tomasi, en bezochten zij tangosalons om de authentieke sfeer van de tango te ontdekken en te werken aan de kwaliteit van hun dans. Om die reden volgden zij ook lessen, en workshops bij beroemde tangodocenten, en verdiepten zich in de didactische kanten van het docentschap.

Privéles van Toine & Monique? Mail: toinestraatman@gmail.com

Lees meer over Toine & Monique

Dans als expressie van emoties

In bijna dertig jaar dansen, waarvan een groot gedeelte als docent, hebben zij gezien hoe het lesgeven in tango is veranderd. Waar vroeger het dansen van de basisfiguur, met een kruispas op de vijfde stap en een open danshouding de gebruikelijke manier was om tango te leren, brengen zij tegenwoordig een vrijere manier van lesgeven in praktijk. Daarbij bouwen zij de dans van binnenuit op, als een expressie van de emoties van de danser. Monique citeerde in een interview Martha Graham: ‘Dance is the hidden language of the soul’. Dat willen Toine en Monique ook hun cursisten meegeven, hen leren hoe je je emoties in de tango tot uitdrukking brengt; samen bewegen in voortdurende afstemming met elkaar.

Interviews met (oud-)docenten

nl_NL
6LceiMsUAAAAAFKiAQPIV8DUUzOA80-LtG66weYo